-
Membrany dachowe expand_more
-
Tunele i kopalnie expand_more
- Tekstylia techniczne
- Aktualności
-
Centrum Wiedzy expand_more
-
Usługi expand_more
Niektóre statki zasługują na umieszczenie w szkle i ramie. Teraz jedna z najbardziej sensacyjnych norweskich operacji budowlanych w tym roku odbyła się wokół starego statku Hurtigrute MS "Finnmarken".
Jest sztuką umieszczenie statku w butelce, ale jest też sztuką wykonywania prac budowlanych wokół dużego statku. Muzeum, w którym mieści się stary statek polarny Fram z 1936 roku, jest punktem orientacyjnym i turystycznym wewnątrz fiordu Oslo. W Sztokholmie znajduje się muzeum Vasa, zbudowane wokół okrętu wojennego z 1628 roku.
Teraz Stokmarknes w Vesterålen zyskał również imponujący architektonicznie charakterystyczny budynek zbudowany wokół starego statku. MS „Finnmarken” został zwodowany w 1956 roku – w tym samym roku Elvis Presley zadebiutował na amerykańskich listach przebojów z „Heartbreak Hotel”. W tym samym roku wprowadzono również ser Jarlsberg, a pierwszy samochód Troll opuścił fabrykę w Lunde Telemark. Statek Hurtigrute pływał wzdłuż norweskiego wybrzeża przy każdej pogodzie do grudnia 1993 roku. Następnej jesieni został przekazany do muzeum Hurtigrute w Stokmarknes.
LINK Architektura zaprojektowała muzeum. Gigantyczna instalacja wokół statku o długości 81,2 m jest już gotowa, być może najbardziej imponujący budynek, jaki kiedykolwiek zbudowano w kraju nordyckim od czasu ukończenia Katedry Arktycznej w Tromsdalen w 1965 roku.
Głównym przedsiębiorcą odpowiedzialnym za instalację jest firma PEAB Bjørn Bygg AS, a oddział Protan Entrepreneur AS w Bodø podjął się trudnego zadania pokrycia dachu i ścian z wymagającymi kątami.
Największym wyzwaniem były ściany szczytowe i fasada części budynku, które leżą na dziobie i rufie statku, wyjaśnia kierownik projektu Kent Ove Nilsen z Protan Entrepreneur AS w Bodø.
Szczególnie duży nacisk położono na estetykę i wykończenie izolacji i pokrycia dachu w tych częściach budynku. Kąty, skręty i zakręty na ścianach szczytowych były szczególnym wyzwaniem dla dekarzy z Protan Entrepreneur.
- Skręty i zakręty na elewacji uniemożliwiały zakrycie jej w pionie, więc musieliśmy to zrobić poziomo i w ten sposób działaliśmy przeciw grawitacji we wszystkich kierunkach. Ponadto ze względu na projekt elewacji postawienie rusztowania było prawie niemożliwe, więc musieliśmy wykonać pracę z windy – wyjaśnia Nilsen.
Jak rozwiązania Protan mogą poprawić architekturę, wygląd zewnętrzny i tożsamość budynku.
Oddział w Bodø firmy Protan Entrepreneur AS posiada duże doświadczenie i wiedzę, które były widoczne w takim projekcie jak ten. Przez wszystkie sezony rozwiązywali wymagające technicznie wyzwania – a do tego jeszcze pandemia. Projekt rozpoczął się w styczniu 2020 roku, a budowa zakończyła się w listopadzie.
Z natury oraz dosłownie, ta konstrukcja musi być odporna na załamania pogody i wiatru. Dokładnie tak, jak statek Hurtigrute musiał być odporny na rozbryzg morza i wiatr północny, muzeum Hurtigrute i jego nowy budynek ochronny muszą przez długi czas zmagać się z surowym klimatem polarnym. W Stokmarknes huragany nie są niczym niezwykłym, co stwarza dodatkowe wymagania dotyczące mocowań dachów. Do tego projektu użyto około 32 000 elementów złącznych – dla porównania, normalny budynek o podobnej wielkości z płaskim dachem wymagałby około 20 000 łączników.
- Pogoda jest wyzwaniem dla takich projektów. Kiedy pracujemy nad budynkami w tego typu lokalizacji, blisko linii brzegowej w Vesterålen, długoterminowa prognoza ogranicza się do tego, co zobaczysz we fiordzie, gdy się obrócisz. Warunki zmieniają się bardzo szybko, mówi Nilsen.
Protan AS i szef sprzedaży Bjørn Nordseth byli zaangażowani w fazę planowania projektu z architektami z LINK i konsultantem z Multiconsult. Membraną zastosowaną na dachu i elewacji był całkowicie biały, lakierowany CoolRoof – wersja Protan SE 1.6.
Membrana jest powlekana lakierem, jest również bardziej odporna na uderzenia zewnętrzne i lepiej zachowuje swój biały kolor. Łącznie ze ścianami bocznymi wykorzystano około 4500 metrów kwadratowych pokryć dachowych przyjaznych dla środowiska.
- Układanie memebrany na tak efektownym i wyjątkowym budynku jest prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych zadań, jakie może podjąć dekarz. Jak tego dokonali?
Kiedy jesteśmy w środku tego, z wyzwaniami dotyczącymi pogody, postępu i rozwiązań technicznych, jest to dość wymagające. Ale kiedy zrobimy to dobrze, jest to oczywiście świetne. To coś, z czego jesteśmy dumni, że jesteśmy częścią, mówi lider projektu Protan Entrepreneur, Kent Ove Nilsen.
Kiedy angażujemy się w projekt, często mierzymy się z wyzwaniami dotyczącymi pogody, postępu prac i rozwiązań technicznych, jest to dość wymagające i absorbujące. Ale kiedy wykonany swoją pracę dobrze, to wtedy czujemy się świetnie. Jesteśmy dumni ze swojej wykonanej pracy, mówi kierownik projektu Protan Entrepreneur, Kent Ove Nilsen.